Hygiene thailand ivm open wond

  • Ruben en Roxana

    Beste mensen,

    Eind januari ben ik geopereerd en nu heb ik een open wond waar nog veel pus uit komt. De verwachting is dat de wond voorlopig nog niet dicht is. Over drie weken vertrekken wij alleen naar Thailand voor een rondreis ( Bangkok, River Kwai, khao Sok nat. Park, Krabi en Koh Kanta). In de jungle en de river Kwai slapen wij primitief en we hebben twee x een nachttrein.

    Ivm mijn open wond moet ik 2-3 x per dag spoelen met schoon water. Wat is jullie ervaring met de badkamers in de hotels in Thailand, evenals de toiletten? Het betreft namelijk een wond bij mijn endeldarm.

    Hoe is het over het algemeen met de hygiene gesteld?

    En zouden jullie de reis door laten gaan, of annuleren en hem volgend jaar dan doen? Het is een 19 daagse rondreis.

    De arts heeft ons geadviseerd om de reis niet door te laten gaan, maar ik wil wel heel graag, ook omdat we met vrienden gaan.

    Alvast bedankt,

    Groetjes

  • KhunRene

    Heb je het aan de arts gevraagd ? Als je van de dokter op vakantie mag , moet je dat doen. Maar vertel hem ook dat je primitief gaat slapen .

    Als je schoon water nodig hebt om te spoelen zal je veel flessen water mee moeten nemen. Die zijn wel overal verkrijgbaar maar je weet het nooit .Bacterieen kunnen er altijd bijkomen .

    De hygiëne is over het algemeen goed te noemen ,maar als je een open wond hebt is de hygiëne nergens zo goed als thuis.

    Maar in Thailand zijn , vooral buiten de toeristische plaatsen , de toiletten erg primitief .

  • Erik

    Hallo Ruben en Roxana,

    Zoals Rene al aangeeft is de hygiene in de thaise hotels goed en hoeft geen probleem te zijn.

    Zeker de rondreizen die vanuit Nederland worden georganiseerd zijn goed.

    Wel moet je onderweg gebruik maken van openbare toiletten en een overnachting in de jungle lijkt mij niet hygienisch.

    Ik heb het nooit gedaan, dus dat moet je iemand anders vragen.

    Tevens zou ik niet gaan zwemmen, zeker niet in open water.

    Gezien je de wond nog moet spoelen en eind januari bent geopereerd lijkt het mij zeer onverstandig buiten een hotel te verblijven.

    W.s. heb je een peri-anaal abces of sinus pilonidalus gehad en dit zijn wonden die goed schoon gespoeld moeten worden.

    Ik zou er nog eens goed over nadenken en misschien bij de reisorganisatie navraag doen over de jungle overnachtingen.

    Ik heb patienten die voor dit soort ok's meerdere malen terug komen, ondanks geode hygiene.

    Zelf zou ik het zeker niet doen, ook gezien het advies van de arts.

    Ook lijkt het me niet prettig om ongeveer 11 uur in het vliegtuig te zitten en hoe spoel je daar de wond?

    Dit moet toch na elk toilet bezoek?

    Thailand is zeker een vakantiebezoek waard, daar wil ik je niet vanaf houden.

    Maar misschien is het beter om dit even uit te stellen.

    success met je beslissing,

    Erik

  • Ruben en Roxana

    Beste Erik,

    Bedankt voor je reactie. Vakantie is geannuleerd, wacht nu alleen op de nota vh reisburo.

    Ik had idd een peri-anaal abces, met fistelgang naar mijn endeldarm. En jij als arts ( want dat ben je volgens mij), weet ook wel hoe pijnlijk het is, en onhandig.

    Zwemmen mag ik niet, en spoelen…ik word er gek van! Idd na elk toiletbezoek, ik kan de douche inmiddels niet meer zien!

    Ik wil absoluut nog een x naar Thailand, maar niet deze x……helaas….had me er zo op verheugd sinds augustus…..

    Gr.

  • Erik

    Beste R & R.

    Heel vervelend om te horen dat jullie vakantie deze keer niet door gaat.

    Maar volgens mij wel de juiste beslissing.

    Even voor de duidelijkheid:

    Thailand is voor een gezond persoon zeker geen onhygienisch land om te verblijven.

    Maar als je open wonden hebt en niet gewend bent aan de omgeving, dan moet je het risico niet nemen.

    Als vakantieland zeker een aanrader!

    Zowel voor georganiseerde reizen als zelfstandige vakantie gangers.

    Zorg dat je snel en goed hersteld en hoop dat je dan alsnog een trip naar Thailand maakt.

    Succes en sterkte,

    Erik