Aanschaf electronica

  • Cees Streefkerk

    Ik vertrek in juni voor een maand naar Thailand, en ben eigenlijk van plan om daar een laptop aan te schaffen, omdat ik denk dat ze daar daar goedkoper zijn.

    Kan iemand mij antwoord geven op de volgende vragen;

    - Hoeveel scheelt het ongeveer in prijs met Nederland (op computergebied)?

    - Zijn er in Bankok PC's/laptops verkrijgbaar met een QWERTY toetsenbord, zoals wij dat hier in Nederland gebruiken ?

    - Kan ik problemen verwachten met de douane ?

    Alvast bedankt voor jullie reaktie!

    gr,

    Cees

  • Skippy

    Electronica is over het algemeen niet goedkoper in Thailand, wel hebben ze er oudere modellen en inferieure componenten waardoor LIJKT alsof het goedkoper is.

    Gewoon thuis kopen dan heb je nog wat garantie ook….

  • Jeroentje

    Je verwisselt Bangkok met Singapore! Daar is het wel goedkoper. Zeker als je nog een beetje zoekt ook.

  • Erik

    Ik heb al eens eerder iets geschreven over vrijstellingen. Je als je van buiten de EU Nederland binnenkomt, recht op een vrijstelling van € 175,– Een laptop is dus een goed die deze waarde zal overstijgen. Tip: AANGEVEN! Loop dus naar een beambte toe of meld je bij de RODE balie. Ik zal uitleggen waarom;

    Als je gecontroleerd wordt en de Douane komt de fonkelnieuwe laptop tegen NADAT jij de vraag “Heeft u nog iets aan te geven?” met “Nee” hebt beantwoord is er geen weg meer terug. Er zal dan over de prijs die jij in Thailand hebt betaald (denk dus om het bonnetje, anders stelt de Douane de waarde vast) zg ‘douanerecht’ en ‘omzetbelasting’ worden geheven. Omdat je het goed NIET hebt aangegeven houdt het hier nog niet op. De waarde zal waarschijnlijk boven de € 900 ,– ‘douanewaarde’ OF boven de € 225,– belasting uitkomen. Als je deze grens overschrijdt, dan krijg je er ook nog eens een proces verbaal bovenop. Stel dat de te betalen belasting € 300,– bedraagt, dan komt er ook nog eens een schikking van 50% bovenop. Je goedkoop aangeschafte laptop gaat je in dit rekenvoorbeeld € 450,– meer kosten. NB de vrijstelling van € 175,– wordt NIET van de prijs die jij in Thailand voor de laptop hebt betaald afgetrokken. Vergeet niet bij vertrek vanuit Thailand om even bij de Thaise ‘TAX-VAT-refund office’ langs te lopen. Ik maak het vrijwel dagelijks mee dat er passagiers van buiten de EU komen en vergeten om in het vakantieland belasting terug te vragen. Je betaald dan dubbel belasting en dat kan denk ik niet de bedoeling zijn.

    Nog iets anders over de vrijstelling. Zorg ervoor dat je duidelijke bonnetjes hebt (dus niet alleen die creditcard-slip!!!). Stel je koopt een spiegelreflex camera, een lens, een tas, een extra accu enz enz, laat dan een gespecificeerde bon maken. Laat alles per stuk MET de losse verkoopprijs op de bon zetten. Zoals ik al zei heb je recht op die vrijstelling, maar dan moeten wij ook artikelen kunnen vrijgeven. Staat alleen het totaalbedrag op de bon, dan kunnen we niets vrijgeven. Dit geldt dus voor alles wat je in Thailand koopt.