Phetchaburi

• charlie

De Nederlandse wildernisbeschermer Edwin Wiek (39) moet vandaag voor de Thaise rechter verschijnen omdat hij niet de juiste papieren zou hebben om dieren te houden in zijn opvangcentrum in Phetchaburi.

Wiek krijgt steun van de baas van de Thaise woudpolitie, generaal Sawaek Pinsinchai, die heeft beloofd een borgsom te betalen als hij achter de tralies moet.

Volgens de politiechef en aanhangers van Wiek is de aanklacht wegens verkeerde papieren slechts een truc om de Nederlander voor de rechter te kunnen slepen. In werkelijkheid zou Wiek moeten boeten omdat hij weigert te capituleren in zijn strijd voor de terugkeer van tientallen orang-oetans naar Indonesië, die vanuit dat land naar pretpark Safari World nabij Bangkok zijn gesmokkeld. Dit smokkelschandaal was in augustus 2004 wereldnieuws. In die periode opende ook de bekende Nederlandse natuurbeschermer Willie Smits frontaal de aanval op de illegale apenhandel.

Wiek, directeur van het Wildlife Friends of Thailand Rescue Center, beweert dat hij diverse dreigtelefoontjes heeft gekregen, waarbij hem te verstaan werd gegeven zijn strijd te staken. Wiek vertegenwoordigt ook de stichting Borneo Orang-Oetan Survival, die van de Thaise regering vijftig orang-oetans moet terugbrengen naar Safari World, waar de apen werden klaargestoomd om bokspartijen te spelen en op de foto te gaan met toeristen.

De Thaise autoriteiten ontkennen dat Wiek wordt aangeklaagd wegens het orangoetanschandaal. ?Hij moet zich aan de wet houden. Wiek houdt diverse diersoorten, zonder dat hij daar een vergunning voor heeft. Dat is de reden waarom hij nu in de problemen zit?, aldus een woordvoerder.

Politiebaas Sawaek moet volgens zijn advocaat rekening houden met een borgsom van ongeveer ? 2000. Edwin Wiek kwam kort na de tsunami in het nieuws toen hij een reddingsoperatie opzette voor twee dolfijnen, die het binnenland in waren gespoeld.

Apenbeschermer en wildernisstrijder Edwin Wiek met een van zijn apen in zijn opvangcentrum in Thailand.

• charlie

De Nederlandse apenbeschermer Edwin Wiek (39) is gisteren op borgtocht vrijgekomen uit de gevangenis in Thailand. Wiek belandde gisterochtend na een rechtszitting in de cel, maar werd na een paar uur verlost door een hoge politiebaas, die een borgsom van 100.000 baht – ongeveer 2000 euro – neertelde.

De Bredanaar werd gisterochtend voor de rechter gesleept omdat hij zonder de juiste papieren zijn dierenopvangcentrum in de jungle zou runnen. Zo luidde althans de officiële aanklacht van het National Parks Department, de Thaise tegenvoeter van Staatsbosbeheer. Volgens Wiek en een grote aanhang natuurbeschermers is de aanklacht een poging om hem te breken. De Nederlander voert strijd om een grote hoeveelheid gesmokkelde mensapen uit een Thais pretpark weg te halen en terug te brengen naar de jungle in Indonesië.

Wiek werd door politiebaas majoor-generaal Sawaek Pinsinchai en twee kolonels uit de cel gehaald. „Dat een hooggeplaatst politieman zijn rug recht voor mij en een borgsom betaalt, moet indruk hebben gemaakt op de rechter”, zei Wiek gisteren opgelucht. „De rechter gaf al aan dat mij hooguit een boete van circa tien euro boven het hoofd hangt. Daar zal ik nooit mee akkoord gaan. Dan beken ik schuld en heb ik meteen een strafblad. Ik zal vechten, ook al gaat me dat geld kosten.”

Tot de volgende rechtszitting, op 22 februari, is Wiek op vrije voeten. Vandaag overlegt hij met onder anderen de bekende apenbeschermer dr. Willie Smits of hij de aanklager, het National Parks Department, voor de rechter zal slepen. „Want deze instantie heeft de smokkel van apen jarenlang oogluikend toegestaan”, aldus Wiek.

• duur

ja sorry hoor maar de aanklacht is duidelijk. dan kun je nog zulke hooggeplaatste vriendjes in thailand hebben maar je hebt nog steed geen geldige vergunning en ook geen werkvergunning. alleen het fijt dat je geen werkvergunning hebt is al genoeg om in de gevangenis te belanden. de kans dat hij die vergunningen ooit nog krijgt acht ik nu wel heel klein.

persoonlijk vind ik zijn optreden arrogant en niet tactisch. het een en ander werkt nu eenmaal anders in thailand en ze laten zich niet de les lezen door een buitenlander. heb hier zelf ruime ervaring mee gehad en ook in juridische zaken. zorg altijd eers dat je de juiste papieren hebt en dan kan het nog mis gaan.

gr. ruud.