kleigrond

• papasan

We zitten met dikke zware klei in de tuin, weet iemand hoe je dat kunt verbeteren?

Las over basaltmeel http://hoveniers.ecostyle.nl/pages/productitem.aspx , een poeder dat je erover strooit en dan verbeterd de structuur zodat je planten beter groeien. Weet iemand nog meer tips?

• Arie 2

Die poeier wordt ook niks. Het beste is 30 cm afgraven en ander erin. Anders 10 cm zand en de boel flink door vrezen.

• Sfred+

Of de PH waarden meten en zuikerbieten verbouwen. >:D<

• Arie 2

Niet mee bemoeien fred, je hebt er geen verstand van. >:D<

• Sfred+

Bij kleigrond is er een belangrijk verschil tussen de gewenste pH voor zuikerbieten en de overige gewassen tot tegenstelling van zandgrond is er bijna geen verschil tussen de meest gewenste pH voor zukerbieten en voor bijvoorbeeld granen. Hoogte van het pH-advies op kleigrond is afhankelijk van het percentage lutum. >:D<

En toen ben ik naar een andere school gegaan. Wat een gezeik over een biet. :D:D:D

• Sajan

Ik zou het wel willen dikke zware klei in mijn tuin, zou gelijk een steenfabriek beginnen!!!!

Maar even serieus sfred heeft nog nooit een school afgemaakt zegt hij zelf!!!

Dus die weet er ook niets van.

Ik geef jou het advies om bij een” planten zaak” , potgrond te kopen en dit over je kleigrond te strooien.

Ongeveer 5 centiemeter dik. 10 centiemeter vermengen met de kleigrond is beter , maar hoeft niet perse.

Kun je aan regenwormen komen is dat nog beter, strooi deze over de potgrond en hou de grond vochtig “ niet te nat”.

Wil je een boom planten meng dan de klei met een helft potgrond wat je om de wortels doet.

Veel succes met je tuin.

Sajan de tuinman

• Arie 2

Naar een duikschool?

• Arie 2

Die potgrond is na een jaar ook verteerd.

• Sajan

Nou sfredje, lutum heeft niets te maken met de voeding geeft alleen de groot van de gronddeeltjes aan.

Had jij je Suikerbieten school maar eens afgemaakt, had je dit ook geweten>:D<

• Sajan

Ja Arie dat klopt!! Had ik er ook niet bij gezet , je moet wel elke half jaar wat potgrond over je grond strooien