Lagere waterhoogte inschatting.

• Co van Kessel Bangkok Tours

Exact om 09.09. vandaag, dinsdag 26 october, bereikte de machtige Koningsrivier,

(Chao Praya) z'n hoogste stand, in hartje Bangkok. Ratchawong pier, Chinatown.

4000 cubieke meter water per seconde stroomde voorbij.

In eerdere berichten had ik ‘berekend’ dat er best wel 'ns 10-20 centimer overlast van water

kon zijn, direct achter de muur over 'n paar meter afstand. Net als voorgaande jaren.

M'n lineaal gaf echter aan, dat het 2cm op 3 meter afstand was en 7 cm pal achter de zandzakken.

Sorry voor deze foute inschatting. (Reden is 't evaporatie effect, omdat ongebruikelijk voor dit seizoen,

de zon nogal heeft geschenen en dat scheelt vlot 'n decimeter.)

De riverexpressboat heeft z'n eigen pier, daar stond ‘t water ’n paar centimer onder de pier.

Je kon dus compleet droog de riverexpressboat op, zo je wilt, af.

Volgens de diverse regeringsinstellingen, neemt 't waterpeil de komende dagen langszaam weer af.

Net zoals vorig jaar en alle jaren daarvoor.

Het is wel relatief koel weer op dit moment, het is zelden in dit seizoen dat je 'n jacket nodig

zou hebben overdag, houw dat in de gaten, als je zou brommeren.

Fris dus.

• Arie 2

Natte herft en een barre winter zit er aan te komen dus.

• Sfred+

Denk jet ook. Zal maar een graadje of 28 worden aan de kust. Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr:D

• sjakiewattenon

Fietstochten gaan gewoon door Co ? sjakie.

Juist nu, met die machtige rivier-gezichten.

Onze tochten zijn daardoor zo verschillend, nu ook weer.

'n Boeiend gezicht, 1400 massieve pompen staan te draaien.

Het Bangkok gemeente bestuur, heeft 't knap onder controle.

En bij 'n nog verdere waterstijging, niet te verwachten, vandaag

was 't hoogste punt, gewoon wat meer zandzakken erop, ach

mag daar dan wat doorsypelen.

Al met al is ‘t vrij koel, voor de tijd van ’t jaar.

• Sfred+

Het Bangkok gemeente bestuur, heeft 't knap onder controle.

Co, ik ben het vaak met je eens maar nu absoluut niet. Hoe kan je dit nu zeggen? Het is elk jaar het zelfde liedje, het ene jaar wat meer dan het andere jaar en ze komen niet verder dan wat zandzakken en wat pompen neer zetten……

Even je roze bril afzetten. Het is gewoon schandalig dat er nog steeds geen goed waterhuishouden is geregeld in BKK. In Dhaka onder anderen in de Volksrepubliek Bangladesh is het beter geregeld en dat zet toch te denken over de superieuren Thai, zo als je ze vaak hoort praten als het over ander landen of westerse mensen praten….

Hoi Fred,

De afgelopen 4 dagen heb ik meer dan 500 km afgelegd met de brommer in groot detail vooral

rond de hoofdrivier uiteraard. Pier op en af. Ik moet oa. honderden waterpompen hebben gezien, allemaal meer dan

prima georganiseerd, die in werking treden, indien nodig. Gaat al jaren zo, voor 'n paar dagen per

jaar als de rivier hoog komt. Ook de zandzakken organisatie loopt voor 't grootste gedeelte prima.

met als direct gevolg, dat het vrijwel overal goed droog is gebleven.

Ik zou in groot detail op de water huishouding van Bangkok in kunnen gaan, hele encyclopedien

kunnen volschrijven, maar niemand zou 't lezen en ik vermaak me veel meer om me met

m'n topografische hobby bezig te houden, dan achter 'n computer te gaan zitten.

Onze gidsen leveren ook elke dag hun verslag in. Ik heb de feiten uit eigen waarneming.

Vandaag was ‘t maximum aan water waar ’n groepje doorheen moest, 45 centimeter voor pakweg 30 meter.

Enig idee hoe uniek die ervaring voor toeristen kan zijn??

Velen zoals jij, bezien ‘t Oosten door ’n Westerse bril, dat is je goed recht, de huidige situatie alhier

in Bangkok zou in NL zo ie zo niet kunnen, alleen al vanwege de veel lagere temperatuur.

Het lijkt ‘n klein verschil, het is ’n enorm verschil.

Ik weet dat ik met m'n teksten tegen de stroom oproei, maar ik concludeer puur vanuit

eigen waarneming. Ik doe vrijwel niets met brononderzoek. Ga zelf op pad en bekijk 't.

Kijken, kijken en blijven kijken, als ik 7 levens had, ik zou ze alle in Bangkok slijten.

Dikke groeten van Co van Kessel.

• The Kwai

Ben het eens Fred

Het is een puinhoop waar ik nu vertoef : zakken het water Co ??

Het stijgt hier nog elke dag

In de 30 jaar dat ik in Thailand kom : heb ik het hier op deze plaats nog nooit zo hoog gezien ( meer als 2 meter

Vele akkers met rijst zijn naar de kloten gegaan ( een paar weken voor de oogst )

Tja ze krijgen waarschijnlijk een vergoeding ( alleen zo weinig je wilt het niet weten ( waarschijnlijk ook om de Rode stil te houden )

Ik vindt het voor de farmers zwaar kloten

Maar geloof me : De Regering heeft schijt aan ze

The Kwai

• loe

The Kwai Schreef:

——————————————————-

> Ben het eens Fred

>

> Het is een puinhoop waar ik nu vertoef : zakken

> het water Co ??

>

> Het stijgt hier nog elke dag

>

> In de 30 jaar dat ik in Thailand kom : heb ik het

> hier op deze plaats nog nooit zo hoog gezien (

> meer als 2 meter

>

> Vele akkers met rijst zijn naar de kloten gegaan (

> een paar weken voor de oogst )

>

> Tja ze krijgen waarschijnlijk een vergoeding (

> alleen zo weinig je wilt het niet weten (

> waarschijnlijk ook om de Rode stil te houden )

>

> Ik vindt het voor de farmers zwaar kloten

>

> Maar geloof me : De Regering heeft schijt aan ze

>

> The Kwai

Kwai:

Er is iemand, die maanden lang heeft lopen roepen,

dat je niet naar Thailand moest gaan :)

Eigen schuld dikke bult.

Co,

Je stelt de zaken, zo als gebruikelijk, weer wat rooskleuriger

voor dan ze zij :(

• Sfred+

Gaat al jaren zo

Inderdaad en volgend jaar als er weer wat zware regenval is lopen de zelfde gebieden weer onder.